- Det går an å være noe annet enn gutt eller jente
Historien til August står i Aschehougs lærebok i Samfunnsfag for 5. trinn, Arena 5, når elevene er 10-11 år gamle.
August forteller elevene:
"Det er faktisk ingen andre enn deg selv som kan vite hvilket kjønn du er, og hvilken kjønnsidentitet du har."
- Legg merke til den forvirrende bruken av ordene kjønn og kjønnsidentitet i denne setningen. Å snakke om "kjønn" og "kjønnsidentitet" som om det handler om det samme, er en vanlig måte å skape kjønnsforvirring på. Det skjer flere steder i denne historien, og også på tallrike steder i lærebøker fra alle de store skolebokforlagene.
Et annet avsnitt i fortellingen hans:
"Jeg pleier å forklare at man aldri kan se på noen hvilken kjønnsidentitet man har, og at kjønnsidentiteten vår er inne i oss. Det har ingenting med hvordan du ser ut, høres ut eller kler deg. Jeg sier også fra om at det finnes flere kjønn enn to, og at man kan være noe annet enn gutt eller jente, og at man kan være en blanding." (Vår uthevning)
- Legg merke til at historien til August avsluttes med en oppgave: "Hva kan vi lære av August?"
- Hele framstillingen av August som ikke-binær blir kommunisert uten problematiseringer, tvil, nyanseringer, osv. Elevene blir direkte og indirekte påvirket til å tenke at det som August forteller, er sannheten om kjønn og kjønnsidentitet, og noe som de fleste er enige om.
- Hva har skjedd med det som både Læreplanverket og Opplæringsloven formulerer som viktige mål for skolens opplæring, nemlig "vitenskapelig og kritisk tenkning"? Se f.eks. Læreplanverket 1.3 og Opplæringslova §1-3.
- Hvem har bestemt at vitenskapelig og kritisk tenkning ikke skal gjelde på temaer relatert til kjønn og kjønnstematikk? Og hva er i tilfelle begrunnelsen?

70 sekunders video:
Hva tenker norske barn og unge om kjønn?
Denne korte videoen (med små klipp fra NRK-serien Folkeopplysningen) gir et realistisk bilde av den forvirringen om kjønn og kjønnsidentitet som eksisterer blant norske barn og unge i dag.
Det som er oppsiktsvekkende og tragisk, er at denne forvirringen aktivt blir promotert i norske lærebøker og klasserom, i flere barneprogram på NRK Super, og på mange andre arenaer.