transgender-new-symbol-flag
Transflagget og trans-symbolet

Historien om Luca

Hva lærer barna og barnebarna våre om kjønn i grunnskolen? Det kan være så ymse, men i en lærebok fra Aschehoug skal alle elevene bli kjent med og lære av tre personer som forteller sin historie.

En av dem, Luca, forteller at hun er transmann, og en annen forteller at han er ikke-binær - altså verken mann eller kvinne.

Historiene til de tre befinner seg i Aschehougs lærebok i Samfunnsfag for 5. trinn i grunnskolen, altså barn som er 10-11 år gamle.

  • Klikk på linken nedenfor og les historien til Luca, som i flere år har vært ansatt i Foreningen FRI.

Legg merke til språkmanipuleringen som skjer når Luca bruker ordet "kjønn" der det korrekte ville vært "kjønnsidentitet", altså en persons subjektive opplevelse eller preferanse.

Ordene "kjønn" og "kjønnsidentitet" brukes om hverandre på en slik måte at elevene blir forledet til å tenke at "kjønnsidentitet" og "kjønn" egentlig er det samme.

Den samme språkmanipuleringen skjer i alle mulige sammenhenger, ikke bare i skolens lærebøker.

Når man blir klar over at en av de fire hovedforfatterne av læreboka, Guro Sibeko, tidligere har vært nestleder i Foreningen FRI, skjønner man at det trolig eksisterer tett kontakt mellom Foreningen FRI og ett eller flere av de tre skolebokforlagene: Gyldendal, Aschehoug og Cappelen/Damm.

Alle disse forlagene utgir lærebøker og andre læremidler som i flere fag ukritisk formidler "skeiv teori" om kjønn og seksualitet som innlysende sannheter.