Trange kjønnsroller kan skape kjønnsforvirring
Å tro at et barn kan være "født i feil kropp" fordi barnet liker ting som vanligvis blir forbundet med det motsatte kjønn, er en dramatisk kortslutning, en vrangforestilling og en tragisk innsnevring av innholdet i det maskuline og det feminine.
Man ignorerer og tar ikke på alvor at det finnes et enormt mangfold av personlighetstyper innenfor hvert av de to kjønnene.
Det finnes tusenvis av måter å være jente på, og tusenvis av måter å være gutt på.
Dette er et budskap alle foreldre og besteforeldre må gjenta og gjenta for sine barn og barnebarn – og som lærere må bli pålagt å undervise klart og tydelig om.
Artikkelen er både kort, folkelig og vitenskapelig. Det siste avsnittet i artikkelen inneholder denne viktige oppfordringen:
"Samfunnet må tenke nytt
I stedet for å opprettholde trange kjønns-stereotypier, er det på tide at samfunnet tenker nytt om kjønnsroller. Gjennom å fastholde to-kjønnsmodellen som rammeverk for vår forståelse av kjønn – og samtidig anerkjenne at det finnes et spekter av variasjoner innenfor begge kjønnskategorier – vil en kunne favne det rike mangfoldet av individer som finnes i samfunnet."
2. Budskapet om kjønn og kjønnsidentitet i skolens lærebøker
Nedenfor har vi kopiert et eksempel fra Solaris 3-4, Naturfagbok for 3. og 4. klassetrinn fra Aschehoug forlag.
Se særlig det siste avsnittet:
"Klær, hårfrisyre, hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har. Det kan vise om du føler deg som en gutt, en jente, begge deler eller ingen av delene."
Dette er budskapet som 8-9-åringer blir fôret med i dagens norske skole. Fordi begrepene "kjønn" og "kjønnsidentitet" ofte blir brukt om hverandre og framstilt som samme sak i skolebøkene, skaper det masse forvirring og usikkerhet blant barn og unge i grunnskolen.
En rekke lærebøker fra Aschehoug, Gyldendal og Cappelen/Damm inneholder mange kapitler med lignende kjønnsforvirrende budskap. Det er tragisk og svært alvorlig. Hva gjør politikerne med dette? Hva gjør vi som foreldre og besteforeldre? Hva gjør lærere og rektorer?
