Barnehage: - Man kan være hvilket kjønn man vil
En tankevekkende og urovekkende reportasje om hva en del barnehager lærer barna, og et intervju med klare, kritiske utsagn fra en barnelege og forsker ved Folkehelseinstituttet.
Her er noen utvalgte avsnitt fra reportasjen og intervjuet, som ble publisert i Minervanett.no:
– Jeg vil være gutt, mamma.
Den lille jenta var tre år gammel. Moren, som vil være anonym, forteller om perioden da treåringen hennes snakket om å være gutt flere ganger, om at hun ikke ville ha jentenavnet sitt – og om at hun faktisk var en gutt.
(...)
Den gang mistenkte hun overhodet ikke noen påvirkning fra barnehagen – ikke inntil foreldrene ble tilsendt en melding om at barnehagen hadde særlig fokus på regnbuen, og at den blant annet symboliserte at «man kan være hvilket kjønn man vil». Det kom frem at barnehagen forteller barna at en som er født jente, kan velge å bli gutt, og at dette er noe som det snakkes om i barnehagen. Meldingen ga foreldrene en følelse av uro og maktesløshet.
(...)
Foreningen FRI er en av få aktører i Norge som jobber for at barnehager og skoler skal ha «aktiviteter og opplegg som fremmer utforskning av kjønn og kjønnsroller». Og gjennom Rosa kompetanse tilbyr FRI, i henhold til seg selv, «faglig bistand og undervisning om kjønns- og seksualitetsmangfold til skole- og barnehagesektoren».
Barnelege: Det er et giftig budskap
FRI vil ikke vise innholdet fra barnehagekursene, ei heller fra skolekurset. Rosa kompetanse har imidlertid et fritt tilgjengelig undervisningsopplegg for grunnskolen. Her finner man for eksempel påstander som:
- 1.-4. trinn: «Husk at ikke alle mennesker har en kjønnsidentitet som enten gutt eller jente. Dette kan det være fint å nevne når man underviser om kjønn.»
- 5.-7. trinn: «Mange gutter har penis og mange jenter har klitoris, men ikke alle.»
- 8.-10. trinn: «Husk at alle bestemmer sin egen kjønnsidentitet og at ikke alle har en kjønnsidentitet som samsvarer med det kjønnet man ble registrert som ved fødsel.»
Dette innholdet får Pål Surén, barnelege og forsker ved Avdeling for barns helse og utvikling ved Folkehelseinstituttet (FHI), til å reagere:
– Det er ikke bare meningsløst; det er også et giftig budskap, sier han om FRIs undervisningsopplegg.